Leren door nieuwsgierigheid
Ik ben van nature nieuwsgierig en geïnteresseerd in de ander. Als docent heb ik geleerd hoe je door verbinding jongeren kan motiveren om te leren, zodat ze het beste uit zich zelf kunnen halen. Ik heb veertien jaar lesgegeven in de vakken Geschiedenis en Aardrijkskunde.
Tijdens mijn schoolleiderschap heb ik geleerd hoe je je staande kunt houden als schoolleider, terwijl je gedwongen wordt te vechten voor de bestaanszekerheid van je school en tegelijkertijd goed onderwijs wilt laten verzorgen in de context van een grote stad als Amsterdam. Dit was alleen mogelijk doordat we in staat waren een goede koers te varen en de medewerkers in moeilijke tijden aan onze visie wisten te binden en hen te inspireren.
Als lid Raad van Toezicht van een middelgroot bestuur heb ik geleerd hoe je vanuit je toezichthoudende rol toch invloed kan hebben op goed onderwijs en zo een bijdrage kan leveren aan de toekomst van kinderen.
Coaching is geweldig als je de groei ziet bij de coachee. Het is prachtig om iemand te observeren, spiegel voor te houden, mogelijkheden te laten verkennen, feedback te geven en mee te denken over zijn ontwikkeling.
Als trainer/adviseur weet ik dat verandertrajecten grote inspanning vergt van alle betrokkenen. Elke verandering vraagt om: een droombeeld, aandacht voor vaardigheden bij alle betrokkenen, stimulering door de schoolleiding, hulpmiddelen en een doordacht actieplan.